Editors Picks

Κυριακή, 7 Ιουνίου 2015

Συσκευή καταγράφει τι σκέφτεται ο πιλότος του αεροσκάφους

By on 5:11 μ.μ.


Στις 24 Μαρτίου, αεροσκάφος της Germanwings συνετρίβη σε απομακρυσμένο σημείο των γαλλικών Άλπεων. Σκοτώθηκαν 150 άνθρωποι, ενώ σύμφωνα με τς αρχές, ο συγκυβερνήτης Αντρέας Λούμπιτς έριξε το αεροσκάφος, αφού πρώτα κλείδωσε τον πιλότο εκτός πιλοτηρίου.

Το τραγικό συμβάν με την Germanwings, έκανε ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη κατανόησης του εγκεφάλου. Από την έρευνα προέκυψε ότι έπασχε από κατάθλιψη και τάσεις αυτοκτονίας.
Επιστήμονες από τη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ιαπωνία, προσπαθούν να κατανοήσουν καλύτερα τον τρόπο λειτουργίας του εγκέφαλου του πιλότου. Οι ερευνητές μελετούν τις νευρολογικές αντιδράσεις των πιλότων στο στρες, με στόχο την αναγνώριση σημάτων που δείχνουν πως κάτι δεν πάει καλά και πως ένα ενδεχόμενο ατύχημα είναι κοντά.
Σε ένα εργαστήριο στην Τουλούζη, η ομάδα αναπτύσσει μέσα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον πιλότο να αντέξει τον φόρτο εργασίας με την απλοποίηση του πιλοτηρίου, ενώ μια συσκευή παρακολουθεί τις κινήσεις των ματιών και την δραστηριότητα του εγκεφάλου.
«Προσπαθούμε να κατανοήσουμε το ζήτημα των ανθρώπινων επιλογών με τη χρήση εργαλείων από τις νευροεπιστήμες; Μεταξύ αυτών, ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, φυσιολογική μέτρηση του καρδιακού ρυθμού, εφίδρωση, μέτρηση της κόρης του ματιού και παρακολούθηση των ματιών. Προσπαθούμε να δούμε πού κοιτάζουν οι πιλότοι. Όποτε εκμεταλλευόμαστε όλα τα όπλα που μας δίνει η επιστήμη, ώστε να κατανοήσουμε τη λειτουργία του εγκεφάλου σε δύσκολες συνθήκες και κάτω από στρες και κούραση. Ίσως έτσι προλάβουμε κάποια ατυχήματα, που ίσως μπορούν να αποφευχθούν» δήλωσε ο Μικαέλ Κόουζ, βοηθός καθηγητής νευροεργονομίας της γαλλικής αεροναυπηγικής σχολής.
Σε ένα πραγματικό αεροπλάνο, μια συσκευής ηλεκτροεγκεφαλογράφηματος χαρτογραφεί τους νευρώνες του εγκεφάλου. Ο καθηγητής νευροεργονομίας Φρεντερίκ Ντεσέ, εξηγεί πώς λειτουργεί η συσκευή παρακολούθησης των ματιών.
«Αυτή είναι μια πολύ ελαφριά συσκευή, ζυγίζει λιγότερο από 80 γραμμάρια. Έχει μια κάμερα και μας δείχνει που κοιτάζει, τι ψάχνει ο πιλότος. Έχουμε και μια μικρότερη κάμερα, η οποία καταγράφει τις κινήσεις της κόρης του ματιού. Έτσι καταγράφουμε σε πραγματικό χρόνο τι ψάχνει ο πιλότος του αεροσκάφους» υποστηρίζει ο καθηγητής νευροεργονομίας Φρεντερίκ Ντεσέ.
Οι ερευνητές χρησιμοποιούν συσκευές και αλγόριθμους που ανιχνεύουν αν ο πιλότος αντιδρά σωστά σε πολύπλοκες καταστάσεις.Κακές καιρικές συνθήκες, καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και έντονο στρες φτάνουν τους χειριστές στα άκρα.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, όταν προσπαθούν να προσγειωθούν, οι πιλότοι αγνοούν τον συναγερμό και επικεντρώνονται μόνο σε αυτά που βλέπουν. Γι’ αυτό στο μέλλον, οι πιλότοι θα λαμβάνουν μόνο τις απαραίτητες πληροφορίες και όχι την μεγάλη ποσότητα που δέχονται μόλις μπουν στο πιλοτήριο.
«Έτσι το πιλοτήριο του μέλλοντος δεν θα έχει σχέση με το σημερινό. Ο εγκέφαλος του πιλότου θα επικεντρώνεται στην πορεία του αεροσκάφους και όχι σε τεχνικά ζητήματα και λεπτομέρειες. Με τη νέα τεχνολογία θα μπορούμε να παρακολουθούμε την κατάσταση και τις αντιδράσεις του πιλότου εν ώρα εργασίας. Την ίδια ώρα όλα τα τεχνικά στοιχεία θα δίνονται στον πιλότο με τρόπο απλό και σαφή. Πρέπει να κατανοήσουμε τις δύσκολες συνθήκες εργασίας και να δώσουμε τις κατάλληλες απαντήσεις» υποστηρίζει ο Ντανιέλ Καλλάν, ανώτερος ερευνητής στο Εθνικό Ίδρυμα Τεχνολογίας Πληροφοριών και επικοινωνιών στην Οζάκα της Ιαπωνίας.
Μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της Germanwings τον περασμένο Μάρτιο, πολύς λόγος γίνεται για τη συμπεριφορά των πιλότων. Όμως τα αεροπλάνα χωρίς πιλότο ή με έναν χειριστή είναι ακόμα μακριά.
«Υπάρχει ένα ψυχολογικό εμπόδιο. Πρόκειται οι επιβάτες να εισέλθουν σε αεροσκάφος χωρίς κυβερνήτη; Προς το παρόν, θα έλεγα πως όχι.
Το να έχουμε ένα πιλότο, δεν είναι εφικτό. Είδαμε όσα τραγικά συνέβησαν με την πτήση της Germanwings. Νομίζω πως για το επόμενο διάστημα, θα συνεχίσουμε να έχουμε δυο πιλότους στο πιλοτήριο» υποστηρίζει ο Ντανιέλ Καλλάν, ανώτερος ερευνητής στο Εθνικό Ίδρυμα Τεχνολογίας Πληροφοριών και επικοινωνιών στην Οζάκα της Ιαπωνίας.

Η μελέτη αυτή έχει μεγάλες δυνατότητες. Μπορεί να αλλάξει την δομή και λειτουργία του πιλοτηρίου, αλλά και την εκπαίδευση των πιλότων.




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου